sobota, maja 25, 2019

Тёмная ночь...

Mamy za sobą kolejną Noc Muzeów. 
Bez mego niestety aktywnego uczestnictwa. 
Ze smutkiem przyjąłem do wiadomości, to, co się stało w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Pan dyrektor Karol Nawrocki wtargnął na widownię i kategorycznie zabronił wykonania piosenki z powodu jej... bolszewickiego rodowodu. Brawa dla tego pana?! Okazuje się, że głupota ma się nad Motławą zupełnie dobrze. I jest nie do wyplenienia? Czytam relację i nie wierzę własnym oczom.


Марк Бернес

O, co chodzi? Oddaję akapit panu Piotrowi Kosewskiemu, artyście, który miał wykonać pieśni związane z II wojną światową: "Szanowni Państwo! Jestem roztrzęsiony, dlatego do Was piszę. Wszystko z powodu piosenki «Ciemna dziś noc», do której polski tekst napisał Julian Tuwim i... «dyrektora» Muzeum II Wojny Światowej. Jak wiecie, dzisiaj odbywa się Europejska noc Muzeów. Zaproszono mnie do przeprowadzenia akcji artystycznej w wyżej podanym muzeum. Początkowo się wahałem, bo politycznie nie jest mi po drodze (wiecie z kim). Pomyślałem jednak, że sztuka może nas (Polaków) w jakiś sposób połączyć, nie dzielić, że słuchając sentymentalnych melodii z okresu wojennego, zastanowimy się czym była wojna, co możemy zrobić żeby już nigdy się nie powtórzyła ta straszliwa historia... Że spotkamy się w muzeum - miejscu kultury, a my jako muzycy sprawimy, ze ten wieczór będzie wyjątkowy... Nawet nie wiecie jak bardzo się myliłem". Ten i następny cytat pochodzą z Facebooka pana P. Kosewskiego*. Ponoć sztuka łagodzi obyczaje? Tez tak sądziłem. Do teraz.
Stało się coś nieprzewidywalnego: "...wykonaliśmy cztery z sześciu planowanych recitali, ponieważ w trakcie wykonywania wspomnianej piosenki do akcji przystąpił pan «dyrektor», który (w trakcie wykonania artystów) rozkazał natychmiast przerwać, drąc się przy tym, że to bolszewicka piosenka i mamy zakaz jej wykonywania. Jako opiekun tego przedsięwzięcia, zacząłem tłumaczyć, że repertuar został ustalony z dyrekcją, która podpisała umowę, a autorem tekstu nie jest bolszewik, tylko Tuwim. Pan «dyrektor» nie chciał jednak dyskutować drąc się (na zmianę) że jest dyrektorem i że to bolszewicka piosenka. Wreszcie kazał nam się spakować i opuścić teren muzeum". Funkcja pana Karola Nawrockiego została ujęta w cudzysłów. Dlaczego?  Autor relacji uświadamia nam ten wybór: "Chciałbym powiedzieć, że specjale używam zapisu «dyrektor», ponieważ ten pan jest zwyczajnym chamem i prostakiem. Byliśmy zszokowani tak wulgarnym zachowaniem w placówce kultury. Doprowadził nas do łez".
Nie myślałem, że w wolnej Polsce przyjdzie mi czytać podobne relacje. Aż chce się krzyczeć: w jakiej Polsce jesteśmy?! kto jest ten pan?! kto go uczył?! Gdzie konstytucyjne poszanowanie wolności słowa?! To nie wolno śpiewać już pieśni radzieckich czy rosyjskich? Wielokrotnie sięgam po repertuar  W. Wysockiego lub B. Okudżawy, wykonania Ż. Biczewskiej, D. Chworostowskiego czy E. Vaengi - i co teraz? "Свяще́нная война́"  będzie urzędowo ścigana?
Nie myślałem, że będę stawał w obronie sowieckiej pieśni. A może mam już iść do Piechcina, do kamieniołomów? Głupota wiecznie żywa? Wiem, wiele tych znaków zapytania. Niepojęta indolencja pana dyrektora, który sam zdyskredytował się na amen. Oto "Тёмная ночь" w oryginale:

Музыка Никиты Богословского
Слова Владимира Агатова

Темная ночь, только пули свистят по степи,
Только ветер гудит в проводах, тускло звезды мерцают.
В темную ночь ты, любимая, знаю, не спишь,
И у детской кроватки тайком ты слезу утираешь.

Как я люблю глубину твоих ласковых глаз,
Как я хочу к ним прижаться сейчас губами!
Темная ночь разделяет, любимая, нас,
И тревожная, черная степь пролегла между нами.

Верю в тебя, в дорогую подругу мою,
Эта вера от пули меня темной ночью хранила...
Радостно мне, я спокоен в смертельном бою,
Знаю встретишь с любовью меня, что б со мной ни случилось.

Смерть не страшна, с ней не раз мы встречались в степи.
Вот и сейчас надо мною она кружится.
Ты меня ждешь и у детской кроватки не спишь,
И поэтому знаю: со мной ничего не случится!
** 


A tamtemu panu dedykuję włączenie YT i posłuchanie, jak tę balladę śpiewał Марк Бернес.


https://www.facebook.com/piotr.kosewski.3/posts/10215994170400312 (data dostępu 20 V 2019)
**  http://a-pesni.org/ww2/oficial/temnnotch.htm (data dostępu 20 V 2019)

1 komentarz:

  1. Dr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp +2348104102662. I rozwiąż swój problem jak ja.

    OdpowiedzUsuń