czwartek, lipca 18, 2024
Do przeczytania jeden krok - zachęcenie 62 - Wydawnictwo Marginesy
"Do przeczytania jeden krok..." jest
pomyślane, jako zachęcenie do wybranych pozycji, które proponują
zaprzyjaźnione z blogiem Wydawnictwa. Moja rola ogranicza się tylko do
zamieszczania anonsów wydawniczych. Nie odpowiadam za ich treść, formę,
skutki odbioru. Jak Państwo nie znam tych książek, nigdy ich na oczy nie
widziałem (może przelotnie na księgarskich półkach). Sam zatem ponoszę
ryzyko, bo to, co teraz robię przypomina kupowanie kota w worku. Nie
ponszę zatem odpowiedzialności za ewentualne rozczarowania lekturą,
podniesione ciśnienie z wrażenia przeczytania, zubożenia budżetu kiedy
zdecydujecie się Państwo na zakup kolejnego volumenu.
Kolejna porcja propozycji wydawniczych. Po raz kolejny Wydawnictwo Marginesy. Oczywiście wybór, to kolejny przejaw... demokracji. Nikt nikogo nie zmusza i nie nagabuje: czytaj! Po prostu pozostawiam pod rozwagę.
1. Susanne LIEDER "Astrid. Opowieść o Astrid Lindgren".
Rok 1929. Młoda Astrid z trudem łączy rolę samotnej matki z pracą
zawodową. Jest jednak gotowa na każde poświęcenie, by stworzyć synowi
Lassemu bezpieczny i kochający dom. Powściągliwa i skryta dziewczyna
stopniowo otwiera się na przyjaźń poznanej w pracy Ingrid, a wkrótce
postanawia obdarzyć zaufaniem także okazującego jej szczególne względy
Sturego, i to on okaże się tym, który spełni jej marzenie o założeniu
szczęśliwej rodziny.Najbliżsi zawsze byli dla Astrid najważniejsi i to
właśnie z miłości do dzieci, którym opowiadała historie na dobranoc,
zrodziło się jej pisarstwo. Niegasnąca radość życia i nieskrępowana
wyobraźnia pozwoliły jej wykreować niezapomniane postaci: Pipi
Pończoszankę, Kallego Blomkvista, Karlssona z Dachu czy wesołą gromadkę
dzieci z Bullerbyn. Choć droga do sławy nie była łatwa, walczyła o swoje
opowieści, nie tracąc wiary w to, że gdy ujrzą światło dzienne, na
zawsze zapiszą się w sercach czytelników.Astrid była bystra i miała
cudownie sarkastyczne poczucie humoru. Fabularna opowieść o niej pozwala
poznać zarówno jej pogodę ducha, jak i melancholię.
"Wartki styl pisania Lieder pozwala czytelnikom doświadczyć błyskawicznego sukcesu, który zaskoczył samą Lindgren" - General-Anzeiger
"Susanne Lieder pozostaje blisko prawdziwych wydarzeń i osób z życia Lindgren. Udało jej się stworzyć subtelny portret silnej, empatycznej kobiety" - Buchjournal.
Susanne Lieder dorastała w pobliżu Bad Oeynhausen, a obecnie mieszka z rodziną na południe od Bremy. Od 2012 roku pracuje na pełny etat jako pisarka, realizując swoje dziecięce marzenie. Pisze kryminały, powieści historyczne i biograficzne. Jej książki przetłumaczono na ponad dziesięć języków.
"Susanne Lieder pozostaje blisko prawdziwych wydarzeń i osób z życia Lindgren. Udało jej się stworzyć subtelny portret silnej, empatycznej kobiety" - Buchjournal.
Susanne Lieder dorastała w pobliżu Bad Oeynhausen, a obecnie mieszka z rodziną na południe od Bremy. Od 2012 roku pracuje na pełny etat jako pisarka, realizując swoje dziecięce marzenie. Pisze kryminały, powieści historyczne i biograficzne. Jej książki przetłumaczono na ponad dziesięć języków.
2. Stefan AHNEM "Prawda i tylko prawda".
Wszystko, co oczywiste, jest fasadą
Carl
i Helene przeżywają kryzys w związku i wierzą, że długie wakacje z dala
od sztokholmskiego zgiełku pomogą im na nowo się odnaleźć. Dlatego
zamieniają się domami z parą z Kalifornii – Scarlett i Adamem – która
przygotowuje się do wyjazdu do Szwecji, gdzie mężczyzna będzie miał
wystawę.
Jednak
gdy tylko docierają do Santa Cruz, rozpoczyna się seria dziwnych
wydarzeń. Czy Carlowi szwankuje pamięć, czy dom na zdjęciach wyglądał
zupełnie inaczej? Czy ktoś naprawdę stuka nocą w rury grzewcze, czy to
tylko koszmarne omamy? Co robi para w ich szwedzkim domu – i dlaczego
ktoś wyłączył zainstalowane przez Carla kamery? Oraz czy Scarlett coś
sobie wyobraża, czy też Helene naprawdę zostawiła jej tajną wiadomość w
garderobie? Mnożą się pytania – w końcu nikt nie ma odwagi uwierzyć
własnym oczom.
Gdy
elementy układanki łączą się w całość, staje się jasne, że marzenia i
fantazje mogą zostać obrócone przeciwko nam. I że wszystkim byłoby
lepiej, gdyby wyznali prawdę. I tylko prawdę.
"Przejmujący,
przerażający i znakomicie skonstruowany thriller psychologiczny.
Idealna lektura na wakacje. O ile nie przeszkadza wam to, że później
nieustannie będziecie zerkać za siebie" - Wojciech Chmielarz
"Nie
ma zbrodni doskonałej i nigdy tak naprawdę nie znamy osoby, która śpi
po drugiej stronie łóżka. Błyskotliwy kryminał, który zaczyna się od
szczura w basenie, a kończy wernisażem. Wszystko pomiędzy to mistrzowski
popis Ahnhema" - Marta Górna, "Gazeta Wyborcza"
Stefan Ahnhem – szwedzki
scenarzysta telewizyjny i filmowy, pracował m.in. przy takich
produkcjach jak "Wallander" czy "Inspektor Irene Huss". Jako pisarz
zadebiutował w 2014 roku doskonale przyjętym thrillerem "Ofiara bez
twarzy", który stanowił początek serii o Fabianie Risku. Otrzymał za
niego CrimeTime Specsavers Award. Rok później ukazał się jej drugi tom,
"Dziewiąty grób", a w następnych latach "Osiemnaście stopni poniżej
zera", "Motyw X", "X sposobów na śmierć" oraz "Ostatni gwóźdź". "Prawda i
tylko prawda" zostanie opublikowana w 14 krajach.
3. J. P. O'CONNELL "Hotel Portofino".
Prowadzenie hotelu jest tak łatwe jak jego goście. Przekonuje się o tym
Bella Ainsworth, właścicielka działającego od kilku tygodni
ekskluzywnego hotelu Portofino, zlokalizowanego na włoskiej riwierze. W
jednym czasie zjeżdżają do niego nietuzinkowe postacie: Julia, dawna
miłość męża Belli, wraz ze swoją córką Rose, którą rodzina Ainsworthów
pragnie wydać za syna Belli – pokiereszowanego emocjonalnie weterana
pierwszej wojny światowej; marszand Jack Turner z ciemnoskórą tancerką,
która rozpala wyobraźnię gości i mieszkańców miasteczka; wiecznie
niezadowolona lady Latchmere, skrywająca bolesną historię; były student
medycyny z Indii, który podczas wojny opiekował się rannym synem Belli;
uznany tenisista z żoną; oraz hrabia Albani z synem, jedyni Włosi w tym
towarzystwie.
Bella robi wszystko, aby jej goście miło spędzili czas – od tego zależy
powodzenie jej przedsięwzięcia. Na drodze staje jej jednak skorumpowany
lokalny polityk, zwolennik Mussoliniego, grożąc zamknięciem hotelu, a
napięcie sięga zenitu, gdy znika cenny obraz Rubensa należący do męża
Belli i wszystkie osoby przebywające w hotelu zostają zamknięte na czas
śledztwa. Każda z nich ma swój sekret, którego musi strzec.
Porywający dramat historyczny z intrygą i faszystowskimi rozgrywkami w
tle.
Na podstawie książki powstał serial o tym samym tytule.
"Hotel Portofino, którego akcja dzieje się na oszałamiającej włoskiej riwierze, podbije twoje serce i sprawi, że będziesz przerzucać strony szybciej, niż zdążysz przygotować kakao" - Women.com
"Ta powieść – napisana w stylu Agathy Christie, Henry’ego Jamesa i Edith Wharton – zachwyca. Znajdziecie w niej przepiękne opisy Portofino i bohaterów z krwi i kości. A historia szepcze ostrzeżenie: uważaj, wolność można utracić na wiele różnych, często subtelnych, sposobów" - Pamela Binnings Ewen, autorka książki Coco Chanel. Królowa Paryża
"Autor buduje ogromne emocje za pomocą kilku ostrych pociągnięć. Wdzięcznie przechodzi od komedii do melodramatu łamiącego serce, a zaraz potem do scen pełnych napięcia. Brawurowe przygody, rozgrywające się późną nocą ucieczki i kradzieże dzieł sztuki równoważą spokojniejsze momenty, w których uchwycono ludzką dobroć i piękno przemijającego świata. Urocza, poruszająca i zapadająca w pamięć powieść" - Historical Novels Review.
J.P. O’Connell – pisarz i dziennikarz, pracował dla wielu gazet i czasopism, m.in. „Time Out”, „The Guardian”, „The Times” i „The Daily Telegraph”. Jest autorem kilku książek, w tym powieści, encyklopedii przypraw i analizy ulubionych książek Davida Bowiego i ich wpływu na jego muzykę. Mieszka w Londynie.
"Hotel Portofino, którego akcja dzieje się na oszałamiającej włoskiej riwierze, podbije twoje serce i sprawi, że będziesz przerzucać strony szybciej, niż zdążysz przygotować kakao" - Women.com
"Ta powieść – napisana w stylu Agathy Christie, Henry’ego Jamesa i Edith Wharton – zachwyca. Znajdziecie w niej przepiękne opisy Portofino i bohaterów z krwi i kości. A historia szepcze ostrzeżenie: uważaj, wolność można utracić na wiele różnych, często subtelnych, sposobów" - Pamela Binnings Ewen, autorka książki Coco Chanel. Królowa Paryża
"Autor buduje ogromne emocje za pomocą kilku ostrych pociągnięć. Wdzięcznie przechodzi od komedii do melodramatu łamiącego serce, a zaraz potem do scen pełnych napięcia. Brawurowe przygody, rozgrywające się późną nocą ucieczki i kradzieże dzieł sztuki równoważą spokojniejsze momenty, w których uchwycono ludzką dobroć i piękno przemijającego świata. Urocza, poruszająca i zapadająca w pamięć powieść" - Historical Novels Review.
J.P. O’Connell – pisarz i dziennikarz, pracował dla wielu gazet i czasopism, m.in. „Time Out”, „The Guardian”, „The Times” i „The Daily Telegraph”. Jest autorem kilku książek, w tym powieści, encyklopedii przypraw i analizy ulubionych książek Davida Bowiego i ich wpływu na jego muzykę. Mieszka w Londynie.
4. Borysław CZYŻAK "KOLEKCJA".
Kolekcja to nie tylko zbiór dzieł – to opowieść o podróży przez życie i
sztukę. Borysław Czyżak z wrażliwością i głębią wprowadza nas w świat
ośmiu wybitnych postaci: Wacława Taranczewskiego, Henryka Stażewskiego,
Kojego Kamojego, Erny Rosenstein, Marii Anto, Zuzanny Janin i Magdaleny
Abakanowicz. Choć minimalistyczną twórczość Kamojego od
surrealistycznych wizji Rosenstein zdaje się dzielić niemal wszystko,
bohaterki i bohaterowie książki należeli do tego samego pokolenia
twórców. Nie potrzebowali jednolitego programu – łączyły ich wspólnota
doświadczeń i więzy przyjaźni.
W tej inspirującej biografii pokolenia artystów, Czyżak odmalowuje nie tylko sylwetki twórców i twórczyń, ale także kontekst, w którym funkcjonowali i przemiany zachodzące w świecie sztuki – i nie tylko. Jednocześnie w duchu slow art zachęca do niespiesznego obcowania ze sztuką i wielokrotnego powracania do tych samych dzieł, odkrywania ich ciągle na nowo.
W tej inspirującej biografii pokolenia artystów, Czyżak odmalowuje nie tylko sylwetki twórców i twórczyń, ale także kontekst, w którym funkcjonowali i przemiany zachodzące w świecie sztuki – i nie tylko. Jednocześnie w duchu slow art zachęca do niespiesznego obcowania ze sztuką i wielokrotnego powracania do tych samych dzieł, odkrywania ich ciągle na nowo.
Kolekcja to hołd dla osobistego
odbioru sztuki, dla tego, jak dzieło oddziałuje na nasze zmysły i
emocje. To książka dla tych, którzy pragną zrozumieć sztukę współczesną i
są otwarci na poszukiwanie własnej drogi do niej – także przez pryzmat
własnych doświadczeń i refleksji.
"Borysław Czyżak zabiera nas ze sobą w podróż, która nie ma jednego celu. Jednych porwie opowieść o sztuce i życiu Marii Anto, drugich odkrycie zapomnianego nieco malarstwa kolorysty Wacława Taranczewskiego, a jeszcze innych uwiedzie historia Gruppy i Jarosława Modzelewskiego.
Autor zaraża pasją i imponuje dociekliwością, a przede wszystkim darem przenikliwego spojrzenia. To, co i jak widzi, to efekt wieloletnich podróży, odwiedzin, rozmów i lektur. Jego pasja to nie tylko podziw dla wybitnych dzieł. Odrębne spojrzenie autora stoi na równi z jego wątpliwościami, próbami zrozumienia i przedstawienia czytelnikom i czytelniczkom własnej ścieżki, którą podążał odkrywając poszczególnych artystów i artystki. Kolekcja to książka o patrzeniu na sztukę jako o procesie w trakcie którego poznajemy nie tylko prace i ich twórców, ale również samych siebie" - Agnieszka Rayzacher.
"Książka [Czyżaka] jest kolekcją wyobraźni, to autobiografia życia ze sztuką: od pierwszych naiwnych zachwytów po wkroczenie na ścieżkę badacza zgłębiającego sekrety swoich bohaterów i bohaterek." -ze wstępu Marty Czyż
"Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Taką naukę wyniosłam ze studiów historii sztuki. Prawda, jednak niewystarczająca. Opowieści o doświadczaniu dzieł sztuki, którymi dzieli się z nami Borysław Czyżak, uświadomiły mi, że żeby widzieć, trzeba chcieć patrzeć i odczuwać. Poznanie przychodzi w miarę patrzenia. Dzisiaj, w dobie pospiesznego scrollowania, pochwała koncepcji slow art oraz przytoczone przez autora słowa profesora Mieczysława Porębskiego "Do zobaczenia obrazu potrzebne jest krzesło" nabierają szczególnej mocy. W zbiorze subiektywnych esejów Borysława Czyżaka dostajemy przekrojowy obraz sztuki polskiej XX wieku, erudycyjnie pogłębiony o tło historyczne, społeczne, polityczne, towarzyskie, z odwołaniami do dokonań artystów ze świata. Bo sztuka nie dzieje się w próżni" - Małgorzata Czyńska.
Borysław Czyżak – z wykształcenia fizyk, po obronie doktoratu odbył staże naukowe na Uniwersytecie Oksfordzkim i Uniwersytecie Stanforda. Autor kilkudziesięciu prac naukowych z tej dziedziny. Miłośnik i kolekcjoner sztuki XX wieku, absolwent studiów podyplomowych z historii sztuki nowoczesnej w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Członek Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Mieszka z rodziną na warszawskim Żoliborzu.
"Borysław Czyżak zabiera nas ze sobą w podróż, która nie ma jednego celu. Jednych porwie opowieść o sztuce i życiu Marii Anto, drugich odkrycie zapomnianego nieco malarstwa kolorysty Wacława Taranczewskiego, a jeszcze innych uwiedzie historia Gruppy i Jarosława Modzelewskiego.
Autor zaraża pasją i imponuje dociekliwością, a przede wszystkim darem przenikliwego spojrzenia. To, co i jak widzi, to efekt wieloletnich podróży, odwiedzin, rozmów i lektur. Jego pasja to nie tylko podziw dla wybitnych dzieł. Odrębne spojrzenie autora stoi na równi z jego wątpliwościami, próbami zrozumienia i przedstawienia czytelnikom i czytelniczkom własnej ścieżki, którą podążał odkrywając poszczególnych artystów i artystki. Kolekcja to książka o patrzeniu na sztukę jako o procesie w trakcie którego poznajemy nie tylko prace i ich twórców, ale również samych siebie" - Agnieszka Rayzacher.
"Książka [Czyżaka] jest kolekcją wyobraźni, to autobiografia życia ze sztuką: od pierwszych naiwnych zachwytów po wkroczenie na ścieżkę badacza zgłębiającego sekrety swoich bohaterów i bohaterek." -ze wstępu Marty Czyż
"Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Taką naukę wyniosłam ze studiów historii sztuki. Prawda, jednak niewystarczająca. Opowieści o doświadczaniu dzieł sztuki, którymi dzieli się z nami Borysław Czyżak, uświadomiły mi, że żeby widzieć, trzeba chcieć patrzeć i odczuwać. Poznanie przychodzi w miarę patrzenia. Dzisiaj, w dobie pospiesznego scrollowania, pochwała koncepcji slow art oraz przytoczone przez autora słowa profesora Mieczysława Porębskiego "Do zobaczenia obrazu potrzebne jest krzesło" nabierają szczególnej mocy. W zbiorze subiektywnych esejów Borysława Czyżaka dostajemy przekrojowy obraz sztuki polskiej XX wieku, erudycyjnie pogłębiony o tło historyczne, społeczne, polityczne, towarzyskie, z odwołaniami do dokonań artystów ze świata. Bo sztuka nie dzieje się w próżni" - Małgorzata Czyńska.
Borysław Czyżak – z wykształcenia fizyk, po obronie doktoratu odbył staże naukowe na Uniwersytecie Oksfordzkim i Uniwersytecie Stanforda. Autor kilkudziesięciu prac naukowych z tej dziedziny. Miłośnik i kolekcjoner sztuki XX wieku, absolwent studiów podyplomowych z historii sztuki nowoczesnej w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Członek Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Mieszka z rodziną na warszawskim Żoliborzu.
5. Izabela KLEMENTOWSKA "Szczęście i inne przypadki".
Na początku kwietnia 2024 roku w wieku 114 lat zmarł najstarszy
mężczyzna świata. Kiedy zapytano go o receptę na długie życie,
powiedział: „Ciężko pracuj, odpoczywaj w święta, kładź się wcześnie
spać, pij każdego dnia szklankę aguardiente (mocny trunek wytwarzany z
trawy cukrowej), kochaj Boga i zawsze noś go w sercu”. W 2023 roku
najstarsza żyjąca kobieta świata miała 115 lat i 139 dni. O życiu mówiła
tak: „Myślę, że długowieczność to także szczęście. Szczęście i dobre
geny”.
Ale czym jest szczęście i czy mamy na nie wpływ? Co ono dla każdego znaczy? Gdzie go szukać albo raczej – gdzie je znaleźć? Czy życiem rządzi przypadek czy jednak mamy wybór? A co się dzieje, jeśli wybór dokonuje się bez naszego udziału? Co wpływa na podejmowane decyzje? Ile osób, tyle odpowiedzi.
Ale czym jest szczęście i czy mamy na nie wpływ? Co ono dla każdego znaczy? Gdzie go szukać albo raczej – gdzie je znaleźć? Czy życiem rządzi przypadek czy jednak mamy wybór? A co się dzieje, jeśli wybór dokonuje się bez naszego udziału? Co wpływa na podejmowane decyzje? Ile osób, tyle odpowiedzi.
Iza Klementowska wysłuchuje ludzi z różnych stron świata – od
pięciolatki, przez nastolatków, aż po dziewięćdziesięciolatków – i
próbuje uzyskać odpowiedzi na wszystkie te pytania. Mikroreportaże
złożone w trzy osobne części – Szczęście, Zmiana, Wybór – składają się
na opowieść o życiu. Codzienność, z pozoru tylko pełna banalnych oraz
prozaicznych momentów, w których nie może zabraknąć śmiechu i poczucia
humoru, miesza się tu z wydarzeniami przełomowymi, dotykającymi również
spraw granicznych, bolesnych i ostatecznych.
Iza Klementowska – reporterka i dziennikarka, publikowała m.in. w „Dużym Formacie”, „Wysokich Obcasach Extra”, „Newsweeku”, „Kontynentach”, „Machinie”, „Sukcesie”, „Bluszczu” i „Nowym Dzienniku” (Nowy Jork). Jej teksty ukazały się również w antologiach Swoją drogą, Pytania, których się nie zadaje i Odwaga jest kobietą. Autorka książek Samotność Portugalczyka (nominacja do Nagrody im. Teresy Torańskiej), Szkielet białego słonia (nominacja do Nagrody Travelery, nominacja do nagrody Emocje Radia Wrocław), Skóra. Witamy uchodźców (Nominacja do Nagrody im. Beaty Pawlak), Zapach trawy. Opowieści o dzieciach hipisów, Minuty. Reportaże o starości (Marginesy 2022) i Cztery strony drzewa (Marginesy 2023).
Iza Klementowska – reporterka i dziennikarka, publikowała m.in. w „Dużym Formacie”, „Wysokich Obcasach Extra”, „Newsweeku”, „Kontynentach”, „Machinie”, „Sukcesie”, „Bluszczu” i „Nowym Dzienniku” (Nowy Jork). Jej teksty ukazały się również w antologiach Swoją drogą, Pytania, których się nie zadaje i Odwaga jest kobietą. Autorka książek Samotność Portugalczyka (nominacja do Nagrody im. Teresy Torańskiej), Szkielet białego słonia (nominacja do Nagrody Travelery, nominacja do nagrody Emocje Radia Wrocław), Skóra. Witamy uchodźców (Nominacja do Nagrody im. Beaty Pawlak), Zapach trawy. Opowieści o dzieciach hipisów, Minuty. Reportaże o starości (Marginesy 2022) i Cztery strony drzewa (Marginesy 2023).
6. Eleanor H. PORTER "Pollyanna dorasta".
Drugi tom kultowej Pollyanny!
Po rocznej rekonwalescencji po wypadku, na skutek którego straciła władzę w nogach, Pollyanna nadal rozwesela wszystkich pogodną osobowością i niesłabnącym dobrym humorem. Może chodzić! Na dodatek teraz, gdy ciotka Polly wyszła za mąż za doktora Chiltona, cała trójka cieszy się rodzinnym szczęściem.
Po rocznej rekonwalescencji po wypadku, na skutek którego straciła władzę w nogach, Pollyanna nadal rozwesela wszystkich pogodną osobowością i niesłabnącym dobrym humorem. Może chodzić! Na dodatek teraz, gdy ciotka Polly wyszła za mąż za doktora Chiltona, cała trójka cieszy się rodzinnym szczęściem.
Pollyanna ma także szansę pojechać do Bostonu, gdzie – jak ma nadzieję –
pozna nowych przyjaciół. Została zaproszona przez swoją dawną
pielęgniarkę Dellę Wetherby. Della liczy, że dziewczynka będzie miała
dobry wpływ na jej pogrążoną w rozpaczy siostrę, która po śmierci męża i
zaginięciu siostrzeńca o imieniu Jamie zamknęła się w sobie. Pollyanna
angażuje się w jego poszukiwania i rzeczywiście udaje jej się poznać
chłopca o tym imieniu. Czy to możliwe, że jej nowy przyjaciel to
zaginiony krewny pani Carew?
Z biegiem lat Pollyanna wyrasta na troskliwą młodą damę, która nigdy nie traci charakterystycznej iskry dobrego humoru, mimo że jej rodzinę wkrótce dotyka tragedia, a sama dziewczyna zostaje wplątana w skomplikowany trójkąt miłosny. Potrzeba wyjątkowego człowieka, aby przejść przez to wszystko z uśmiechem na twarzy – na szczęście Pollyanna taka właśnie jest.
Eleanor H. Porter urodziła się w New Hampshire w 1868 roku. Jako młoda kobieta uczyła się śpiewu, ale po ślubie w 1892 roku zajęła się pisaniem. Stworzyła wiele powieści dla dzieci i dorosłych, ale jej najsłynniejszą książką stała się Pollyanna, wydana w 1913 roku. Na jej podstawie powstały sztuka wystawiana na Broadwayu oraz hollywoodzki film. Dwa lata po opublikowaniu Pollyanny Porter napisała drugą część przygód sympatycznej dziewczynki. Autorka odniosła sukces komercyjny i cieszyła się ogromną popularnością. Zmarła w Cambridge w stanie Massachusetts w 1920 roku.
Z biegiem lat Pollyanna wyrasta na troskliwą młodą damę, która nigdy nie traci charakterystycznej iskry dobrego humoru, mimo że jej rodzinę wkrótce dotyka tragedia, a sama dziewczyna zostaje wplątana w skomplikowany trójkąt miłosny. Potrzeba wyjątkowego człowieka, aby przejść przez to wszystko z uśmiechem na twarzy – na szczęście Pollyanna taka właśnie jest.
Eleanor H. Porter urodziła się w New Hampshire w 1868 roku. Jako młoda kobieta uczyła się śpiewu, ale po ślubie w 1892 roku zajęła się pisaniem. Stworzyła wiele powieści dla dzieci i dorosłych, ale jej najsłynniejszą książką stała się Pollyanna, wydana w 1913 roku. Na jej podstawie powstały sztuka wystawiana na Broadwayu oraz hollywoodzki film. Dwa lata po opublikowaniu Pollyanny Porter napisała drugą część przygód sympatycznej dziewczynki. Autorka odniosła sukces komercyjny i cieszyła się ogromną popularnością. Zmarła w Cambridge w stanie Massachusetts w 1920 roku.
Brak komentarzy:
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.