niedziela, kwietnia 28, 2024

Myśli wygrzebane - 146 - Janusz Gaudyn

...i znowu kartka z kalendarza? Yes! Taki ślepy traf. Miałem wyrzucić, bo ile tego można zbierać (ja to szumnie nazywam: archiwizować), ale znowu potrzeba wpisania czegoś nowego w oknie "Parole, parole, parole" (tu oczywiście ukłon w kierunku znanej francuskiej piosenki i wielkiej Dalidy) sprawiła, że sięgnąłem do szuflady biurka i znalazłem kartkę z 6 lipca 2023 r. Nie skupiłem się na Autorze zdania, ale na nim samym, tj. zdaniu. Jak-że zabrzmiało aktualnie, choć Autora nie ma z nami równe czterdzieści lat: "NIE BĘDZIESZ SZANOWAŁ IMIENIA WROGA TWEGO NADAREMNO"
 
Janusz Gaudyn (1935-1984) - lekarz, satyryk
 
Autorem był Janusz Gaudyn (1935-1984). A jakże, zerknąłem do Wikipedii, a tam m. in. znalazłem "...polski lekarz, pisarz, działacz organizacji polonijnych na Zaolziu" [1] Nie jest to zbyt obfity w treści zapis, a ja dokładam i te zdania: "Obok pracy lekarza zajmował się literaturą. Pisał fraszki, aforyzmy. Był działaczem społecznym polskiej mniejszości na Zaolziu, współzałożycielem sekcji literacko-artystycznej Polskiego Związek Kulturalno-Oświatowego". Jak to ciekawie brzmi po czesku: Polský kulturně-osvětový svaz [2]. Nawet nie wiedziałem, że istniała/istnieje (niepotrzebne skreślić) Unia Polskich Pisarzy Medyków. Przy okazji odkrywam to i owo. I to mnie w wygrzebywaniach najbardziej raduje. Co? - kwasi się pan z bródką. Że znowu naszły mnie nowe wiadomości.
Znalazłem też takie zachęcenie: "Cytaty Janusza Gaudyna mogą być dla wielu osób inspirujące i dające do myślenia. Można je umieścić na kartce z życzeniami, gratulacjami, czy gdziekolwiek indziej. Cytaty Gaudyna możesz również wysłać bliskiej osobie przy użyciu komunikatora jak Messenger, Whatsapp, Instagram, czy Telegram. Oczywiście cytat możesz ustawić na swoim profilu w dowolnym portalu społecznościowym" [3] Warto by wysłać to i owo np. paniom i panom na ul. Wiejską 4/6/8 w Warszawie.

 
Tak, pospolita kartka z kalendarza może stać się inspiracją pisania i grzebania. To zresztą jest przykład nr 2. Jak uważny Czytelnik zauważył. Wiem, że często skazany jestem li tylko na Internet. Trudno oczekiwać, abym miał zbiór aforyzmów i fraszek pana Janusza Gaudyna, skoro jeszcze godzinę temu nie wiedziałem o Jego życiu czy twórczości. Tym bardziej mi miło kilkanaście z nich tu zostawić. Może kiedyś trafie np. na wydanie "Fraszek i fraszeczek". Znalazłem okładkę tegoż. Pierwsze (i jedyne?) przypadało w chwili, kiedy zaczynałem edukację przedszkolną (jak się to fachowo określa), tj. w 1967 r. Na Allegro też - cisza. Zatem wygrzebuję:
  • I diabeł w pościeli się rozanieli.
  • Z ideałów korzysta i materialista.
  • Nadmiar cnót jest hamulcem działania. 
  • Po co mi w obce stroić się piórka, gdy w własnej skórze siedzę jak ulał.
  • Jedni kochają do utraty zmysłów, inni dopiero po ich utracie.
  • Mówiono o nim, że kawał drania, a on miał dar przekonywania.
  • Pochodzenie od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
  • Wiatr epoki jednych cuci innych dusi.
  • Strzeżmy się chętnych - zgodzą się na wszystko.
  • Niektórzy pisarze chcą budzić sumienia, mając własne uśpione.
     
Jest-że już cytat, o którym mogę zapewnić:  m ó j   c i  O N ! Tak, będzie do niego wracanie, daję słowo! Takie myślenie antropologiczne sie we mnie budzi i i darwinizm w najczystszej postaci! Żart? - na bogów, nie! Przecież, to nie przypadek, że z półki nad komputerem (na pewno przy innym pisaniu do tego już nawiązywałem) zerka na mnie sędziwy Charles Darwin. Dyć nie przypadek. Mam swoją antropologiczno-hominoidalną teorię pochodzenia niektórych z nas: gro z nas zeszła z drzew, ale wielu z nich spadło i łup! nie przeszło całej drogi ewolucji! Tak zalecam zdanie/myśl/aforyzm/motto: "Pochodzenie od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas".
  • Szybciej kwiatem niźli słowem udobruchasz białogłowę.
  • Niejedna maska tak się zużyła, że widać przez nią twarz.
  • Rozdajemy ordery Orła Białego, Złotego Lwa, ale przezornie nie wybiliśmy orderu Dobrego Człowieka.
  • Nie miejmy tajemnic. Są pożywką szpiegów. 
  • Najokazalszy winiec laurowy nie zdoła zakryć pustki twej głowy.
  • Mierz siły na zamiary, lecz nie realizuj zamiarów na siłę. 
  • Paragraf to słowo, które straciło fantazję. 
  • Nie wymawiaj krytycznych słów tam, gdzie mogą powrócić w postaci echa.
  • Bogaci nie mają skrupułów. Gdyby je mieli nie byliby bogaci.
  • Wiatr historii gasi nawet zasłużone glorie.
Wszystkie cytowania z dwóch wymienionych stron/portali, jakich linki podaję poniżej (przypis 4 i 5). Można dopatrzeć, wypisać, ba! nawet się ich nauczyć. Bawią? Uczą? Zastanawiają? Znowu te same pytania? - irytuje zirytowanego. Że to takie samo przepisywanie na moim blogu? - stawia mi się chwilami taki zarzut. No, to proszę zabrać się do własnej roboty tworzenia, a mi dać spokój. Forma i treść  m e g o  blogu, to  m o j a  sprawa i sprawka. Tyle innych do wyboru. I ambitniejszych, i poczytniejszych, i mądrzejszych. Dla mnie, to świetna forma terapii po zawale serca, że wrócę do minionego doświadczenia zdrowotnego. A, że przy okazji zerknie się do swojej duszy? Ryzykownie, wiem. Cymes! I z tym przekonaniem zostawiam  m o i c h  Czytelników do kolejnego wygrzebywania i jeszcze jednym cennym cytatem: "CHCIAŁBYM TAK WŁADAĆ TOBĄ, TRUDNA FRASZKO, ŻEBYŚ NAUKĄ BYŁA I IGRASZKĄ".

________________________________________________
Data dostępu: 31 stycznia 2024 r.
[1]  https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Gaudyn
[2]  https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Zwi%C4%85zek_Kulturalno-O%C5%9Bwiatowy
[3]  https://myslizlote.pl/cytaty-janusza-gaudyna/
[4]  https://aforyzmy-cytaty.pl/aforyzmy/gaudyn-janusz.html
[5]  https://zwrot.cz/2015/02/fraszki-i-aforyzmy-janusza-gaudyna/#google_vignette

Brak komentarzy: