środa, kwietnia 23, 2014

Dzień św. Jerzego / St. George's Day

Od blisko roku jestem dziadkiem. Brzmi bardzo poważnie. Bo dla mnie "dziadek" był tylko  j e d e n  -  ten "na Prądach". Tego "po mieczu" nie poznałem, bo zmarł prawie półtorej roku przed moim urodzeniu ( w styczniu 1962 r.). Ale to właśnie Jego 104 rocznica urodzin przypadnie jutro, 24 kwietnia. Tak, jak i dwie inne rodzinne rocznice!... Być dziadkiem, to nie jakieś tak siu-bziu! Biedny ten, kto broni się przed samym już urzędem i podkreśla "jestem mężem babci". Może też będzie za kilka lat wymuszał, aby wnucho mówił do niego na "ty", bo inna forma go... postarza?

Mój wnuk ma dziś pierwsze w swoim życiu   I m i e n i n y ! Jerzy Oswald obojga imion. Dźwiga na sobie ciężar tradycji. I to wcale nie po moim rodzie. Tak moja córka wybrała na cześć swego Dziadka po kądzieli, który nosił je w odwrotnej kolejności: Oswald Jerzy.  Nikt nie pamiętał, aby używał dwóch imion. Nikt nie wie czym kierowała się matka, a praprababka Jerzego w swoim wyborze.

JKM Jerzy V 1910-1936
JKM Jerzy VI 1936-1952
Pewnie, że nasz Jerzyk ma w swoim pokoju reprodukcję ze swoim walecznym patronem. Ikona! Święty Jerzy zabija smoka.
Różnie ocenia się Jerzych na tronie angielskim. Najpierw było zdziwnie, kiedy Hanowerczyk (Jerzy I) rozpoczął swoje panowanie. Nie zapominajmy, że to Jerzy III / George III stracił kolonie w Ameryce, które mu wydarł inny Jerzy, ale Waszyngton / George Washington! I tak powstały Stany Zjednoczone Ameryki! Jerzy V w czasie wielkiej wojny zmienił rodowe nazwisko na "Windsor", choć de facto było mu... Sachsen-Coburg und Gotha. I nie płynęła w nim ni kropelka angielskiej krwi. O! duńska, to tak. Kiedyś muszę napisać o dziadku JKM, Chrystianie IX (1863-1906). A Jerzy VI / George VI, tak sympatycznie przybliżony w filmie "Jak zostać królem" / "The King's Speech" z Colinem Firthem w roli... Alberta? Bo dopiero, kiedy wstąpił na tron (w 1936 r.) po ustępującym królu-bracie Edwardzie VIII (wcześniej David!) przyjął imię po swoim ojcu. Ciekaw jestem czy obecny książę Walii, Karol Mountbatten z doklejonym po mamusi Windsor, czyli tak naprawdę... Battenberg będzie konsekwentny i zasiadając kiedyś na tronie przyjmie imię "Jerzego VII"? Tak na cześć kochanego dziadka? Karol sam kiedyś przyznał publicznie, że jego imię nie przynosiło angielskim monarchom (Stuartom) szczęścia. A może... Jan II / John II? Od śmierci Jana bez Ziemi (1216 r.) żaden król Anglii nie nosił imienia ewangelisty.

JKM Jerzy III Hanowerski 1760-1820
...i konkurent Jerzy Waszyngton / George Washington
Dla Anglików dziś święto: St. George's Day! To o Jerzym III był poruszający film "Szaleństwo króla Jerzego" / " The Madness of King George" z przejmującą kreacją sir Nigela Hawthorne'a (1929-2001).


No i dotarliśmy do mego Wnuka! Jerzyka! W rodzinie jedynie bliski i dalszy kuzyn noszą to imię. Żaden ze znanych mi przodków (lata 1710-1936) nie był Jerzym. Mój Wnuś jest pierwszy, choć po kądzieli. Piszący te słowa dziadek kupił mu nawet szarfę w barwach orderu św. Jerzego, żeby nią ozdobić wózek, ale... Byłoby dziś niepoprawnie politycznie nosić ją, kiedy "zielone ludziki" i inna swołocz odrywa kawałek po kawałku Ukrainę. Czym ozdabiają swe butne piersi? Czarno-pomarańczowymi wstążkami tego właśnie orderu. W końcu dla Moskala jest tym, czym dla nas Polaków Virtuti Militari...


Jerzynkowi życzę udanego dzieciństwa i świetlanej przyszłości. Niech będzie nam radością i podporą, kiedy dziadkowi Mieszko Stary będzie się mieszał ze Stanisławem Leszczyńskim, a wojna kokosza z konfederacją tyszowiecką... Gdybym miał krótko scharakteryzować blisko rok wspólnego bycia (od 16 maja 2013 r.), to napiszę jedno: najbardziej uśmiechnięta i radosna gęba!


 PS: Nie zapominam o serdecznych mi Jerzach - Bojarze i Durzyńskim. Panowie szlachta - wszystkiego dobrego! Również ukłony dla wszystkich Wojciechów!

2 komentarze:

  1. Wszystkiego najlepszego dla wnuczka Jerzyka:-) Ciekawe o tych kolorach Św. Jerzego. Przypomniałam sobie o dwóch bliskich mi Jurkach i z życzeniami pospieszyłam.

    OdpowiedzUsuń