niedziela, maja 26, 2013

Spotkania z Pegazem - 2 - Ludwik Jerzy Kern - "Nowy Kossak"

Wojciech Kossak "Autoportret"
Każdy kto wychował się na krakowskim "Przekroju" przyzna mi, że mistrz Ludwik Jerzy Kern (1920-2010),  to była wielka twórcza osobowość. Każde dziecko w Polsce kiedyś wiedziało kim był Ferdynand Wspaniały, Karampuk i Dominik z Piniem! Jeżeli ktoś ma braki w tych lekturach, to rzuca się między regały, szuka i czyta!
Ja sięgnąłem po zbiorek poezji satyrycznej "Jaśnie pan Rym". Nie ukrywam, że wybrałem wiersz dla mnie o tyle szczególny, że niestety często przeze przywoływany jako cytat, ba! motto. Szczególnie w chwili wyborów i innych politycznych zawirowań. Wtedy, jak mantra wraca do mnie "Hiszpanowi Hiszpan gra na tamburynie..." itd! Smutne, że od lat niewiele się w tej materii zmienia. O! jakże chciałbym się mylić! Niestety proza życia jest brutalna...

 
*      *      * 
Stop! Czytelnicy mego drugiego blogu powiedzą: hola panie! ale to już było! Hm!... Było! Wiem! Ale ze smutkiem przyznaję, że tamta strona mimo wszystko jest moją... porażką. Niewiele osób tam zerka. 952 wejść od końca 28 marca? Chciałem tam "kłaść" teksty, które jakby nie pasują na ten blog. Ale widać, to tylko drobne dreptanie w miejscu? Robić to dalej? Sam nie wiem. Wkrótce na tym blogu pojawią się dwa moje opowiadania "Wir" i "Kruki". Pierwsze części tego pierwszego na blogu: pisanie moje... Ten post odnotował 39 "wejść".
*      *     *
Postaram się przypomnieć wiersze znane i mniej znane twórców, z którymi od lat obcujemy. Oddaję pole Ludwikowi Jerzemu Kernowi:
"Nowy Kossak"

Hoże dziewczę płacze,
Konik nóżką grzebie,
Polacy od wieków
Twardzi są dla siebie.

Francuz Francuzowi
funduje ślimaka,
A Polak najchętniej
Podgryza Polaka.

Hiszpanowi Hiszpan
Gra na tamburynie,
A Polak podkłada
Polakowi świnię.

Włoch tak kocha Włocha
Jak pawica pawia.
A Polak Polaka
Do wiatru wystawia.

Wojciech Kossak "Ułan i dziewczyna"
 Anglik Anglikowi
Robi przyjemności,
Polak Polakowi
Przykrości zazdrości.

Konik nóżką grzebie,
Płacze dziewczę hoże,
Polak dla Polaka
Z pyskiem albo z nożem.

Rzadko Polakowi
Polak dobrze zrobi,
To już takie nasze
Narodowe hobby.

A tak by się chciało
Wstawić do czytanki
Że Polak i Polak
To są dwa bratanki.

Wojciech Kossak "Krakowskie wesele"

1 komentarz:

  1. Powinno się rozesłać tym oszołomom z Wiejskiej. Bez względu na kolor koszuli czy przeszłości.

    OdpowiedzUsuń