poniedziałek, grudnia 24, 2012

Wigilia A.D. 2012 - prezentów czar i moc!...

Pokaż mi swoje prezenty (książki), a powiem ci kim jesteś?
Będąc historycznie pół-Litwinem i pół-Koroniarzem (z Wielkopolski, Pomorza i Kujaw) mam jedną półkę, na której tom "Kultura Wielkiego Księstwa Litewskiego. analiza i obrazy" rozsiądzie się na dobre. Czy wart tego? A mnie skąd o tym wiedzieć?.. Napisali "bracia Litwini", a jak wiadomo ich ocena pewnych faktów historycznych mija się bardzo z tą, jaką znamy tu nad Wisłą, Brdą czy na Bugu we Włodawie... Ale jeśli chcemy poznać opinie innych i się do nich ustosunkować, to raczej wypada to przeczytać.
"Kultura Wielkiego Księstwa Litewskiego" (s.934)

Brzmi to nieprawdopodobnie, ale: nie czytałem nigdy Davida Irvinga! Jak chyba każdy słyszałem o jego, delikatnie mówiąc, kontrowersyjnych poglądach!... Za kwestionowanie istnienia komór gazowych w pewnych obozach zagłady został skazany w Austrii i odsiedział 400 dni w więzieniu! Na ile "Wojna Göringa. Biografia Marszałka Rzeszy" wpisuje się w ten obraz? 764 strony powinny coś na ten temat "powiedzieć"? Moja córka ma... pecha? Przyszła na świat dokładnie w dniu setnych urodzin "Wielkiego Łowczego Rzeszy"...

David Irving "Wojna Göringa, biografia Marszałka Rzeszy" (s. 764)
Z przekonania (to te wileńskie geny!) jestem piłsudczykiem. Parę metrów półek z książkami o Marszałku, Jego czasach, ludziach i wydarzeniach. To i nie dziwota, że bardzo mnie ucieszył "Dziennik (1930-1938)" Kordiana J. Zamorskiego,  byłego komendanta głównego Policji Państwowej. Zaledwie 569 s. wygląda dość "cherlawo" przy wcześniej wymienionych tomach.
Kordian Józef Zamorski "Dziennik (1930-1938)" (s.569)
Jest, co czytać. A jeszcze, przyszły zięć, przydźwigał do przeczytania A. Sapkowskiego "trylogię husycką"! Trzeba się brać do czytania! Mam-że inne wyjście?

Brak komentarzy: