wtorek, października 12, 2021

Myśli wygrzebane - 123 - góry (III)

"Byłem strzępem siebie, do tego strzępem niedostatecznie zaaklimatyzowanym. Forrer i Kurt też nie czuli się wiele lepiej. A jednak, człowieku, a jednak każdy wiedział, że musimy pójść w stronę czubka, po prostu dlatego, aby sobie kiedyś później nie wyrzucać, że cofnęliśmy się przed pierwszą i ostatnią szansą" - to Albin Schelbert. Próżno szukać tej wypowiedzi w książce, do której zaglądam po raz trzeci. Zachodzę w głowę czy nie rozpocząć tym pisaniem nowego cyklu, pt. "Głosy gór"? Tę wypowiedź znalazłem w innej książce. Kiedy pojawiała się na półkach księgarskich miałem zaledwie dwa i pół roku. W stan jej posiadania wszedłem pod koniec sierpnia tego roku. [1]
Odkładam ją, aby sięgnąć po "Tajemnice gór". O ile ktoś po raz pierwszy dowiaduje się o tej książeczce, to spieszę poinformować, że korzystam z pracy Krzysztofa Mikuckiego. [2] Oba volumeny wydobyłem z tzw. darów, jakie dobrzy ludzie zostawiają w szkolnej bibliotece z wiarą, iż zjawi się jakiś pasjonat i je przygarnie, nada im nowego żywota, znowu zaczną żyć. No to właśnie ja.
Zatem zabieram się za kolejne trzy rozdziały: "Radość", "Wolność", "Uczucia". I zabieram wiernych odbiorców w ten mroźny świat górskich bohaterów! Niech po raz kolejny przemówią ci niezwykli ludzie. Wierzę, że moja fascynacja zdobywanym przez nich światem będzie trwać. Żałuję, że nie wszystkie górskie wydawnictwa dotrzymują słowa (patrz m. in. Stapis) i nie zasilają mego cyklu "Przeczytania". Tym bardziej cieszą odnalezienia takich tytułów, jak te, który odnajdujemy w bibliografii. Drobnej, krótkiej?
 
"RADOŚĆ"
  • Smak życia poznaje się najlepiej wtedy, gdy można je utracić - Wanda Rutkiewicz.   
  • Na szczycie trzeba mieć trochę czasu i tyle sił, żeby móc się z tego szczytu cieszyć. Mieć rezerwacją na radość - Anna Czerwińska. 
  • Warto poznać głód i pragnienie, umieć iść szybko, ale też i posuwać się pomału, a czasem stanąć i popatrzeć - żyć! - Gaston Rébuffat.
  • Po osiągnięciu szczytu czujesz swego rodzaju katharsis. Jesteś po prostu szczęśliwą istotą - Wojciech Kurtyka. 
  • Tu u góry, gdy człowiek się przyzwyczai, życie jest bardzo proste. Czy jest w tym zatem coś dziwnego, że ludzie to tak kochają? Prawdziwe cierpienia są na dole - Andy Kirkpatrick. 
  • Wspinanie się w najwyższych górach świata nie jest żadną przyjemności. Nie wierzę alpiniście, który powie, iż odczuwa radość z przebywania na tych wysokościach. Owszem, liczy się osiągnięty rezultat, ale dopiero po zejściu na dół - Andrzej Zawada. 
  • Nigdy nie jest za późno na marzenia, i żadne marzenie nie jest zbyt wielkie, zbyt wysokie lub zbyt lodowate, żeby nie było mozliwe - Simone Moro.
  • Czuję się niezwyciężony i nic nie może mnie powstrzymać - Lionel Terray.
  • W górach szczęście na ogół sprzyja tym, którzy na nie zasługują, wykazując się umiejętnościami, trafnością przewidywania i sensownością podejmowanych decyzji - Ewa Matuszewska. 
  • Dla nas środkiem do szczęścia jest wspinaczka, bo wspinacze są szczęśliwi tylko wtedy, gdy są pod działaniem adrenaliny, a więc podczas wspinaczki - Andreas Kubin.
"WOLNOŚĆ"
  •  Góry ofiarowały nam swoją piękność, podziwialiśmy ją jak naiwne dzieci i szanowaliśmy tak, jak mnich szanuje ideę boskości - Maurice Herzog. 
  • Według mnie fantazja we wspinaczce jest ważniejsza od mięśni czy pogardy dla śmierci. Ona jest cenniejsza od technologii,. rozwój człowieka jest ważniejszy od wszechobecnych rzędów haków W góry idziemy po życie. Bo tam jest nasze życie - Łukasz Wajs.- Reinhold Messner. 
  • W górach byłam wolna od konkurencji. Nie musiałam troszczyć się o miny innych. moje poczucie niższości znikało - Junko Tabei.
  • Człowiek gór to ten, dla którego góry są stylem życia - ks. Roman Rogowski. 
  • Myślę, że życie bez trudności jest po prostu nudne - Oswald Oelz.
  • Niewidoczną kratą jest ambicja dotarcia na wierzchołek. A wolność? Tę można by było odzyskać po wejściu na szczyt - Reinhard Karl. 
  • Idę na szczyt, a kiedy z niego wracam, jestem już innym człowiekiem - Peter Habeler.
  • Zmaganie się z dotarciem na szczyt wystarcza, by nasycić duszę człowieka - Albert Camus.
  • Przychodzi taki moment, kiedy nagle człowiek ma dosyć cywilizacji, dość miasta i po prostu jedzie w góry - Jerzy Kukuczka.
  • W góry idziemy po życie. Bo tam jest nasze życie - Łukasz Wajs.
 "UCZUCIA"
  • Wszystkie wrażenia i przeżycia są nieprzekazywalne. Gdyby można było je przekazać za pomocą jakiś receptorów, nie musiałoby się chodzić w góry - Krzysztof Wielicki.
  • Piękno gór sprawia, że człowiek staje w obliczu nieskończoności - Andrzej Woźnicki.
  • Funkcjonuję między górami i rodziną, przywiązany do jednych i drugich - Tomaž Humar.
  • W górach następuje pobudzenie przeżyć. Odbiera się tam doznania bardzo krótkie, są one stępione maksymalnym wysiłkiem, obroną przed zagrożeniem - Wanda Rutkiewicz. 
  • Nie wyruszałem na zdobycie góry i nie po to, aby powrócić jak bohater. Chciałem poznać świat poprze lęk - Reinhold Messner.
  • Byłoby źle, gdyby w górach nie odczuwało się lęku. Byłoby to równoznaczne z nieświadomością, odbierałoby największą radość, jaką daje przezwyciężenie siebie - Walter Bonatti. 
  • Droga na szczyt wydaje mi się zupełnie nierzeczywista - Hermann Buhl.
  • Dotyk przyjaznej skały uzdrawia umysł, który zwariował. Jakbym podłączył się do jakiegoś wzmacniającego przypływu - Wojciech Kurtyka.
  • W sytuacji bezpośredniego zagrożenia zamieniam się w racjonalną maszynę, w której nie ma miejsca na zbędne myśli, zmniejszające szansę na przetrwanie - Adam Bielecki. 
  • Tam, w górach, czuje się bardziej  kontakt z materią, z masą materii, z olbrzymim światem kosmosu - Andrzej Zawada.
Kiedy ciąg dalszy? W tym jeszcze roku czy już 2022? Nie wiem. Nie planuję tego.  Ten odcinek naszedł mnie w ostatnim tygodniu września. Kompletna spontaniczność. Kompletne dla mnie zaskoczenie. Zasiadając do takiego cytatów szukania nigdy nie wiem, jaką ścieżką pójdę, co znajdę, kogo zacytuję. Dla mnie to też podróż w nieznane. Oczywiście nieporównywalna z dokonaniami wielu cytowanych tu Bohaterów...
_________________________
[1] Skoczylas A., Biała Góra, Iskry, Warszawa 1965, s. 243-244
[2] Tajemnice gór, zebrał i opracował K. Mikucki, Wydawnictwo Stapis, Katowice 2014, s. 65-96

Brak komentarzy: