wtorek, lutego 23, 2021

...na 219-tą rocznicę urodzin Victora Hugo - 26 II 1802 r.

 

Na kanale Planete+ można znaleźć film "Wiktor Hugo - świadek ery rewolucji". Jest okazja zobaczyć życie wielkiego Pisarza przez pryzmat rewolucji, jakie wdarły się do życia Francuza tamtych czasów. 82. lata życia pozwoliły widzieć bardzo wiele. Film zrealizował francuski dokumentalista Jaques Loeuille. Jestem zakochany w prozie Mistrza od jesieni 1980 r., kiedy po raz pierwszy sięgnąłem po "Nędzników / Les Misérables". Żadna inna książka nie była tu, na tym blogu, tak często cytowana, jak ta jedyna i wyjątkowa. W każdym bądź razie dla mnie. 
26 lutego 1802 r. w Besançon zaczęło się życie. Ważne dla Francji. I o tym jest wspominany wyżej film. Dlaczego jeszcze? Bo obejrzałem go raz jeszcze, aby wyłuskać cytaty z Victora Hugo, które stanowiły w nim... przerywniki, motta kolejnych przełomów. Nie było ich zbyt wiele. Postanowiłem  je tu wykorzystać. Dopełnię je tym, co znalazłem w... poezji Victora le Grand. 
"ME VOICI BANNI" - bardzo smutne, bo... Inne w oryginalnym brzmieniu to: "JE SUIS UNE CHOSE PUBLIQUE" - chyba niczego nie pokręciłem przy przepisywaniu? Zaraz będzie i po polsku. Pierwsze pochodzi z 12 stycznia 1852 r., drugie 1870 r. Dwie ważne w historii Francji (ale i Europy) daty: czas II Cesarstwa, albo inaczej skazanie się na wygnanie (banicję), kiedy Ludwik Napoleona Bonaparte stał się cesarzem Francuzów i powrót po upadku Napoleona III. 
No to dzielmy się tymi filmowymi cytatami
  • Wszystko, co teraz widzimy to zorza - o rewolucji lipcowej (1830 r.)
  • Wydarzenia, które nadchodzą będą miały poważne konsekwencje - o wybuchu Wiosny Ludów (1848 r.)
  • Od czterech miesięcy żyjemy w rozpalonym piecu -  Wiosna Ludów (VI 1848 r.)
  • Poparłem kandydaturę Ludwika Napoleona Bonapartego - 10 XII 1848 r.
  • Ocalmy republikę, ona oceli resztę - 2 XII 1851 r.
  • Tak oto znalazłem się na wygnaniu - 12 I 1852 r.
  • Jestem dobrem publicznym - 1870 r.
  • Francuzi znów biją się między sobą. To wojna między Paryżem a Wersalem - o Komunie Paryskiej (1871 r.)
  • Republika jest faktem. Teraz trzeba się zająć kwestią społeczną - 1876 r. 
Mam tylko jeden, niewielki zbiorek poezji, pt. "Poematy wybrane" w tłumaczeniu Zbigniewa Bieńkowskiego i z niego teraz korzystam. 
  • Człowiek, gdy myśli, schodzi z otchłani w otchłań.
  • Wszystko ma cel i prawo, którym się kieruje.
  • Każdy byt ma świadomość swojego istnienia.
  • ...dialog z sobą wiodą zjawiska i byty.
  • Czy myślisz, że grób trawą i nocą porosły jest jedynie milczeniem?
  • Otchłań jest kapłanem, ciemność jest poetą.
  • Każdy byt jest głosem, tak jak rzecz jest wonią.
  • Świat to uszy i usta.
  • Wszystko, co było, było blaskiem i olśnieniem [...].*
I tyle musi starczyć w ten dzień lutowy. A, że publikacja przypada w wigilię  świętego Macieja, to wszystkiego najlepszego, imieninowego Synu-emigrancie. Życzę ja - Rodzic. Bez Ciebie, nie zapominam o tym nigdy, nie byłoby tego blogu, tego pisania. Dziękuję za zajęcie, które nie pozwala mi zamulić starzejącego się mózgu.
____________________________
* Hugo W., Poematy wybrane, tłum. Z. Bieńkowski, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1985, s. 38-40

Brak komentarzy: