czwartek, maja 28, 2020
Thomas de Aquino - poglądy na świat, życie i kobiety...
"Jeśli kapłan z powodu swego nieuctwa lub niedbalstwa nie potrafi wytyczyć ludziom drogi do zbawienia, to będzie odpowiedzialny przed Bogiem za dusze, które zginęły, gdy znajdowały się pod jego pieczą" - herezja? Pewnie dla niektórych tak. Tym bardziej, że poglądy, jakie wyrażał były często tym mianem torpedowane. Chodzi w końcu o doktora Kościoła, świętego tegoż Kościoła, jeden z największych i najtęższych umysłów swej epoki (czytaj: średniowiecza), o świętego Tomasza z Akwinu (ok. 1225-1274).
Kiedy napiszę "dominikanin" wielu zgrzytnie zębami, bo będą mieli jedno skojarzenie: Święte Oficjum. Inkwizycja! To ten czas, kiedy się kształtowała. Za pontyfikatu Lucjusza III (1181-1185). Radykalizm św. Tomasza (czytaj: w rozumieniu herezji) powinno zatrwożyć i dziś nie jedna wierną owieczkę Kościoła. Poniżej znajdziemy stosowny cytat...
W obrazie Dominikanów intrygowało mnie inne skojarzenie, które wtopiło się nawet w symbolikę tego dostojnego Zakonu: Domini canes / Psy Pana (Boga). Stąd często na kartuszach zakonnych pojawiające się wyobrażenie psa. O wierności Zakonu wobec Papiestwa w końcu świadczy barwa sutanny, jaką noszą kolejni Ojcowie Święci: biały. Nie ze względu na symbolikę niewinności i czystości lecz właśnie, aby podkreślić związek z Zakonu Braci Kaznodziejów, potocznie zwanego Zakonem św. Dominika.
Nie mam innego oparcia, jak tom, w którym jeden z rozdziałów napisał prof. J. Keller. Zatem wydostaję jeszcze jeden cytat: "Tomasz jest twórcą systemu katolickiego. Wszystkie elementy jego doktryny są tak ze sobą powiązane, że nie można usunąć jednego bez odrzucenia innych. W jego pismach katolicyzm został przedstawiony jako gmach, w którym znalazły schronienie wszystkie elementy religijne charakterystyczne dla średniowiecza". Okazuje się, że pamiętny sobór trydencki (1545-1563) pełnymi garściami czerpał z nauk św. Tomasza. Autor wylicza w jakich dziedzinach stał się wyrocznią i autorytetem, m. in.: kanonu ksiąg świętych, grzechu pierworodnego, łaski, sakramentów, dogmatów. Najlepiej i najkrócej, i jakże celnie oddaje to zdanie papieża Piusa XI (1922-1939): "Naukę św. Tomasza Kościół uczynił swoją".
_______________________________________
* Keller J., Katolicyzm, /w:/ Zarys dziejów Religii, praca zbiorowa, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1988, s. 653, 661
** https://pl.wikiquote.org/wiki/Tomasz_z_Akwinu (data dostępu 27 V 2020)
W obrazie Dominikanów intrygowało mnie inne skojarzenie, które wtopiło się nawet w symbolikę tego dostojnego Zakonu: Domini canes / Psy Pana (Boga). Stąd często na kartuszach zakonnych pojawiające się wyobrażenie psa. O wierności Zakonu wobec Papiestwa w końcu świadczy barwa sutanny, jaką noszą kolejni Ojcowie Święci: biały. Nie ze względu na symbolikę niewinności i czystości lecz właśnie, aby podkreślić związek z Zakonu Braci Kaznodziejów, potocznie zwanego Zakonem św. Dominika.
- Nie wolno mówić kłamstwa, nawet by ocalić kogoś z jakiegokolwiek niebezpieczeństwa.
- Heretycy popełniają grzech, z powodu którego zasłużyli sobie nie tylko na to, by zostali karą klątwy wyłączeni z Kościoła, lecz także usunięci ze świata karą śmierci.
- Ludzie dobrzy mają znosić złych w tym znaczeniu, że winni cierpliwie znieść doznane od nich osobiste krzywdy, ale w miarę jak to jest godziwe.
- Podwładny nie ma obowiązku być posłusznym przełożonemu, jeśli ten nakazuje mu coś, w czym nie podlega mu ów podwładny.
- Prawo jest to rozporządzenie rozumu dla dobra wspólnego nadane i publicznie obwieszczone przez tego, kto ma pieczę nad wspólnotą.
- Wolność prawdziwa, to wolność od błędu i niepewności.
- Nie wolno zmuszać niewiernych do wierzenia, ponieważ wiara musi pochodzić z wolnej woli.
- Konsekwencje czynu nie sprawiają, że staje się on zły, jeśli był dobry, albo że staje się dobry, jeśli był zły.
- Utworzenie kobiety z żebra mężczyzny było uzasadnione.
- Nie ma nic w umyśle, czego nie byłoby przedtem w zmysłach.
- Lepiej jest iść słuszną drogą potykając się, niż wielkimi krokami błądzić po bezdrożach.
- Kto kuleje na słusznej drodze, idzie wprawdzie powoli, ale zbliża się do celu.
- Pożądanie chwały ludzkiej pozbawia duszę wielkości: kto bowiem szuka przychylności u ludzi, musi służyć ich woli we wszystkich słowach i czynach; w ten sposób, usiłując wszystkim się podobać, staje się niewolnikiem poszczególnych.
- Gdyby człowiek mógł sam w pełni poznać wszystko, co podlega zmysłom i co nie podlega, byłoby oczywiście rzeczą głupią wierzyć w to, czego się nie widzi.
- Kto milczy, jest zwycięzcą sporu.**
Papież Bonifacy VIII (1294-1303) |
_______________________________________
* Keller J., Katolicyzm, /w:/ Zarys dziejów Religii, praca zbiorowa, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1988, s. 653, 661
** https://pl.wikiquote.org/wiki/Tomasz_z_Akwinu (data dostępu 27 V 2020)
Brak komentarzy: