poniedziałek, lipca 16, 2018

Smakowanie Bydgoszczy... (68) Park Sztwynych po raz kolejny

Kiedy rok temu, 7 sierpnia *, w 60 odcinku tego cyklu bohaterem "Smakowania..." uczyniłem Park Ludowy im. W. Witosa (potocznie nazywany "Parkiem Sztywnych") nie przypuszczałem, że jeszcze dwukrotnie będę doń zapraszał. Nie dość na tym ostatni odcinek "Smakowania Bydgoszczy..." był w tym roku, w styczniu i też dotyczył tego osobliwego parku. Co tym razem sprawia, że wracamy w to samo miejsce?

Ostatnie bycie w parku było kilka miesięcy temu. Tedy też po raz ostatni wzmiankowałem o moich miejskich spacerowaniach**. Przypomnę tylko, że poruszyło mną zniknięcie z horyzontu muszli koncertowej. Zostały zdjęcia i nie ulega wątpliwości, że zagrażała samym swoim staniem. No to zrównano ją z ziemią. Jacyś mądrzy inżynierowie na pewno obliczyli co i jak. Kolejni zaś wycisnęli ze swych kor mózgowych, jak pokierować losem miejsca i czym wypełnić wyrwę po zgładzonym gmachu.


No i trafiamy na tchnące nadzieją, naukowe określenie: rewitalizacja! Oczywiście bydgoska prasa czujnym okiem bada sprawy i... wybucha sensacja?! "80 tys. szkieletów tuż pod ziemią w parku w centrum Bydgoszczy" - krzyczy do nas tytuł na portalu "Gazety Wyborczej"***. Widzimy zdjęcie, jakiego nie wykona przeciętny bydgoszczanin: wykop, a w nim dwa szkielety. I rozśmieszyło/oburzyło/zdziwiło (niepotrzebne skreślić), to co i przeniknęło na fora społecznościowe: sensacja! groby w parku Witosa?!

"Plac zabaw na ludzkich szczątkach to byłoby barbarzyństwo" - piekli się jakiś społecznik? Czy ja obudziłem się wczoraj z letargu niemocy jakieś i niewiedzy? Sensacją ma niby być coś o czym wie doskonale średnio inteligentny i zainteresowany historią swego miasta bydgoszczanin. Wielu z nas doskonale wie, że to był teren dawnego cmentarza ewangelickiego. Zaskoczeniem może być ogrom dawnej powierzchni, ale i fakt, że w jedenastu wykopach odnaleziono czterdzieści szkieletów. Stąd te szacunki o 80 000?

"Gazeta Pomorska" uświadomiła nam, że "Koniec konsultacji ws. parku w Bydgoszczy. Drastyczny raport archeologów"!**** Autor, pani Joanna Pluta, cytuje wypowiedź pana Michała Sztybla, dyrektora Biura Obsługi Mediów i Komunikacji Społecznej UMB, który jest przekonany, że nigdy nikogo nie ekshumowano z tej zamordowanej przez komunistyczne władze miasta nekropolii. Ekshumowano. Starczy wrócić do tego, co pisałem i fotograficznie wsparłem rok temu. Masowej ekshumacji nie było. Jak zresztą w żadnym zakątku (głównie dawnego zaboru pruskiego czy Prus Królewskich).

Pewnie, że pognałem do Parku Sztywnych! Rychło ostudzono mój zapał. Cały teren ogrodzono. Rażą oczy przeróżne tabliczki typu: "TEREN BUDOWY WSTĘP WZBRONIONY" lub "NIEUPOWAŻNIONYM WSTĘP WZBRONIONY". Jeśli wierzyć innym tablicom, to płot będzie nas rozdzielał do 30 listopada tego roku. Zaliczam się jednak do tego gatunku "nieupoważnionych" i mogę sobie popatrzeć w głąb parku tylko bez te ogrodzenia!... Tu mogę tylko odesłać do zdjęć, które można znaleźć w Internecie.


Jak potoczy się rewitalizacja tego miejsca? Nie wiem. Ktoś na FB dopytywał o... propozycje, co dalej z tym miejscem. Napisałem krótko (wiem, że absurdalnie): "Przywrócić cmentarz". To oczywiście niewykonalne. Z wielu powodów. Jestem zdania, że powinna być tablica pamięci z wypisanymi nazwiskami tych bydgoskich ewangelików (niekoniecznie Niemców), którzy znaleźli tu wieczny spoczynek. Gdzieś tam spoczywają doczesne szczątki przodka... Heinza Guderiana. Będę powtarzał, że źle się stało, że cmentarz zlikwidowano. Zacierano pruskie/niemiecki ślady? Cóż za absurd.


Swoją drogą zaskakuję mnie liczba 80 000 bydgoszczan, którzy mieliby tu leżeć. Jest-że możliwa taka liczba? Demografia i statystyka historyczna odzywa się czkawką.  "Cackologia" na UMK nie była moją ulubioną dziedziną wiedzy. A może to moja awersja do ścisłych nauk odbijała się czkawką w czasie wykładów sp. prof. Stefan Cackowskiego (1927-2008)? Pan Profesor by umiał owo 80 000 wyjaśnić.

*nr 60 z 7 VIII 2017, 61 z 18VIII 2017
**nr 67 z 16 I 2018
***  http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,23626418,80-tys-szkieletow-tuz-pod-ziemia-w-parku-w-centrum-bydgoszczy.html (data dostępu 8 VII 2018)
***** http://www.pomorska.pl/wiadomosci/bydgoszcz/a/koniec-konsultacji-ws-parku-w-bydgoszczy-drastyczny-raport-archeologow,13308459/ (data dostępu 8 VII 2018)

Brak komentarzy: