niedziela, sierpnia 17, 2014

Wakacyjne zwiedzenia... (3) - Kołobrzeg - pomnikowo...

Różne skojarzenia historyczne i osobiste. Najstarsze historyczne, to 1000 r., kiedy ustanowiono biskupstwo kołobrzeskie! Tak, pamiętny zjazd w Gnieźnie! Później walki za Krzywoustego! Prawie nieznane są z podręczników szkolnych epizody z walk z czasów Fryderyka II, czy jak to wojska francuskie Napoleona I dobywały Festung Kolberg w 1807 r.  Miłośnikom historii wojskowości na pewno nie jest obce nazwisko feldmarszałka Augusta Wilhelma von Gneisenau, a to on właśnie wówczas w randze majora bronił wtedy miasta! Dziś coraz ciszej pada data 18 marca 1945 r., kiedy I Armia Wojska Polskiego zdobyła ówczesny Kolberg!... Miejmy nadzieję, że 70-lecie tej rocznicy obudzi zainteresowanie walk na Pomorzu Zachodnim pod koniec II wojny światowej. Starszemu pokoleniu Kołobrzeg na zawsze będzie kojarzył się z... Festiwalem Piosenki Żołnierskiej.



Zapraszam na spacer od pomnika do pomnika? Pewnie, że nie wszystkich! Te, które sam "spotkałem". Zaczynamy pod "Marine Hotel" u zbiegu ulicy Wschodniej i Sułkowskiego. Nie miałem kogo zapytać: skąd ta "duńska syrenka"? "dlaczego nagość opala się przed hotelem"? Może odpowiedź znajdę dzięki blogowi?...I dlaczego syrena ma zaraz machnąć... piłką, a nie mieczem?


Ślady po... Bolesławie III Krzywoustym znajdziemy nie tylko na potężnej bryle betonowego kolosa "Pomnika Zaślubin Polski z Morzem" wg. projektu Wiktora Tołkina (1922-2013). Stoją stalowi rycerze? Bać się ich czy podziwiać? Do teraz nie wiem. Na pewno są intrygujący, to fakt.


Rok 1945 jest wpisany w inne pomniki. Na swoim "szlaku" znalazłem dwa? Te dziwadła nie porywają ekspresją. Stoją i nie wiedzieć czemu upamiętniają m. in. 18 marca 1945 r.? Chyba z takim wyrazem twarzy można było iść na piwo, a nie zdobywać Festung Kolberg!  A może to ja tylko się czepiam?... Mnie te trzy smutasy do niczego nie przekonały!...  

Na pewno uwagę zwiedzających skupi "Pomnik Sanitariuszki" wg. Adolfa Cogiela. Okazuje się, że spiżowa postać ma swój pierwowzór w historii walk o Kołobrzeg! Była nią Wołynianka, sanitariuszka szeregowiec Ewelina Nowak (1925-1945) - jej twarz odwzorowano z zachowanej fotografii. 


W kołobrzeskim porcie stoi pomnik komandora Stanisława Mieszkowskiego (1903-1952). Przypomina cichego bohatera, który padł ofiarą stalinowskiego wymiaru sprawiedliwości. Polscy bandyci w togach skazali bohatera kampanii polskiej 1939 r. (w tym heroicznej obrony Helu) skazali go na kare śmierci i wyrok wykonano! Bolesław Bierut rzadko korzystał w takich chwilach z "prawa łaski". Ostatnio zidentyfikowano szczątki Komandora w jednym z masowych grobów. Dla ludzi tej miary, co Mieszkowski komunistyczna Polska okazała się wyjątkowo wredną macochą...


Przy ulicy Sybiraków natknąłem sie na pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego (1867-1935). Wiem, że nie powinno dyskutować się nad estetyką i wizją rzeźbiarza, ale to, co popełnił projektant Ryszard Gryczko burzy moje poczucie estetyki i dobrego smaku. To po prostu jakiś koszmar z diabelskiego snu?... To smutne, że coś równie paskudnego drażniło moje oko. Dla piłsudczyka, za którego z całą świadomością uważam się, to było bardzo przykre doznanie artystyczne!

Zaskoczył mnie "Pomnik Tysiąclecia" Wiktora Szostało. Tym bardziej, że jak czytam na stosownych stronach odsłonięty w 2000 r. doczekał się... ciągu dalszego i w 2008 r. pojawiły się figury dwóch papieży: Jana Pawła II (Polaka) i Benedykta XVI (Niemca). Bo zamysł artystyczny był, aby monument przypominał o złożonych stosunkach polsko-niemieckich. Stąd nad symboliczną bramą, w której stoją Bolesław I Chrobry i cesarz Otto III, wzbija się gołąb.


Ubawiła mnie "wariacja" na temat... Kolosalne krzesła i instrumenty muzyczne. Mogę tylko żałować, że byłem sam i nikt nie uwiecznił moich 191 cm na tle tych "wielkoludów"!

5 komentarzy:

  1. Ciekawa wędrówka. W tym roku byłam w Kołobrzegu, ale ledwie godzin parę. Z prezentowanych tu pomników widziałam pomnik komandora Stanisława Mieszkowskiego. Zanim do niego doszłam tuż przy promenadzie spacerowej zwróciłam uwagę jeszcze znany pomnik zaślubin z morzem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomnik, o którym piszesz "nie mieścił się" w "konwencji", jaką sobie wybrałem? Pewnie, że mam w archiwum sfotografowany niemal każdy jego centymetr! Pomyśleć, że kiedy robiłem to po raz pierwszy (w pamiętnym sierpniu 1980 r.), to po Kołobrzegu snuły się sołdaty z Krasnoj Armii... Niedobrze się robiło na żołądku!...

    OdpowiedzUsuń
  3. Może już się dowiedziałeś skąd ta syrenka bo trochę czasu minęło:). W czasie EURO 2012 w hotelu przed którym stoi syrenka zakwaterowana była reprezentacja Danii . Duńczycy grali na Ukrainie ale mieszkali i trenowali w Kołobrzegu. Na Ukraine latali z lotniska w Goleniowie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze uzupełnię skąd się wzięła syrenka. Przed Euro2021 , 16 syrenek zamówiła Warszawa w celach promocyjnych. Po zakończeniu imprezy przekazali syrenki WOŚP na licytację i kołobrzeski hotel wylicytował właśnie duńską syrenkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za pomoc w dotarciu do tych informacji.

    OdpowiedzUsuń