poniedziałek, kwietnia 08, 2013

"ale historia!" - ale błąd!

...w dodatku historycznym do "Gazety Wyborczej" wdarł się błąd! Artykuł "Dzieci bronią Lwowa" Piotra Bojarskiego ozdobiono fotografiami z okresu walk o Lwów w 1918 r. Są zdjęcia dzielnej lwowskiej młodzieży, faksymile odezw, list, reprodukcje obrazów W. Kossaka (które i ja tu zamieszczam). Ale nagle w moje oczy wdarł się... historyczny zgrzyt! Czytam (i cytuję) podpis pod fotografią "2":
"2. listopada 1918 r. pogrzeb obrońców Lwowa - wśród 2 tys. poległych żołnierzy polskich było kilkaset dzieci". Mam wątpliwości, co do samej daty. Walki rozpoczęły się dzień wcześniej. Ale jest coś innego!

Oto treść mego pisania do redakcji Gazety":

"..aż zgrzytnęło we mnie, kiedy zobaczyłem fotografię z rzekomego pogrzebu Orląt we Lwowie w listopadzie 1918. Tu na tej stronie (internetowej) postawiono "?" , na papierze go nie ma. Ale treść jednoznaczna. Na miłego Boga! cóż za wpadka! Toż to pogrzeb dzielnych ułanów 2 szwadronu 2 pułku II Brygady Legionów rtm Zb. Dunin Wąsowicza ( i jego takoż) , którzy padli w pamiętnej szarży pod Rokitną! Jeżeli mamy jakieś wątpliwości , to odsyłam do książki-albumu Polska w latach wojny światowej w kraju i na obczyźnie zebrał i ułożył W. Wieliczko. Proszę to sprostować w następnym wydaniu, bo jakoś wstyd...".
Skan z "ale historia"  - Nr 14 (64) z  8 04 2013
Jaka będzie reakcja Redakcji i Autora? Nie wiem. Ale to kolejny przykład, że za każdym rogiem czai sie albo jakiś chochlik, albo zwyczajny błąd! No, ale od wydawcy dodatku "Gazety Wyborczej" chyba należało wymagać większego skupienia. Stara zasada wymaga, aby z rezerwą podchodzić do ikonografii, a przy jakiej bądź wątpliwości (a te nie są mi również obce) po prostu nie publikować, aby wypełnić szpaltę!.
Skan z albumu "Polska w latach wojny światowej..." (zbiory autora blogu)

4 komentarze:

  1. Ktoś był gapa i już. Uściski dłoni z Ustki

    OdpowiedzUsuń
  2. I ja tak też sądzę. Uściski dłoni z Bydgoszczy
    K.N.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sprostowali? Pozdrawiam z Ustki po raz drugi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety NIE! Widać taka"klasa"i "poziom"... smutne.

      Usuń