piątek, lutego 20, 2015

Smakowanie Bydgoszczy (17) - rolniczy protest (2012 r.)

Nie, nie byłem w Warszawie, kiedy rolnicy rzucili zdecydowane "NIE!" przeciwko polityce obecnego rządu. Zdjęcia, które wybrałem do tego postu pochodzą z czerwca 2012 r. Wystarczy wejść na stosowne strony internetowe, aby poznać szczegóły tamtej akcji protestacyjnej.

Nie będę czarował, ale na mnie, jako na mieszczuchu, który już dawno nie ma stałego kontaktu ze wsią - zrobiły wrażenie blokujące centrum ciągniki. Wstyd sie przyznać, ale nie miałem wyobrażenia o tym, że technika poszła tak daleko?


Pewnie, że to już nie epoka wozów drabiniastych i koni. Przywykłem do widoków różnych mutacji "Ursusów" czy nawet z epoki "późnego Gierka" "Massey Fergusonów", ale te "smoki" wywoływały we mnie... zachwyt.


Strajk z czerwca 2012 r. Nie był pierwszym, jaki utrwalałem. Poczekam do sierpnia, aby na XXXV-lecie powstania NSZZ "Solidarności" opublikować część moich zdjęć, jakie zrobiłem w 1980 r. Potem był marzec 1981 r., strajki w ówczesnym W.P.K. Nie przypuszczałem, że będę miał okazję utrwalać kolejny protest rolników w Bydgoszczy. W '81 jednym ze strajkujących w gmachu ówczesnego P.S.L.-u był mój krewny, śp. Kazimierz Poźniak (1913-1993).

Pewnie Bydgoszcz nie Warszawa, a Warszawa nie nowy Jork... Blokada AD 2012 sparaliżowała ruch w centrum miasta. Dawny gmach regencji bydgoskiej, to nie budynki rządowe, ale... Taki strajk jakie miasto? Zdesperowani rolnicy grozili wylaniem fekalii przed siedzibą województwa (to w tym gmachu doszło do pamiętnego mordobicia 19 III 1981 r., jakie ZOMO urządziło działaczom bydgoskiej "Solidarności" i walczącym o swoje prawa rolnikom).


Nie chcę zabierać stanowiska w sprawach bieżących. Są do tego inne blogi i portale. Chcę tylko zwrócić uwagę, że historia dzieje się dookoła nas. Zaskakuje nas! Wprasza się do nas! To tylko od nas zależy czy nas zachwyci, czy nas podbije, czy nami pokieruje! W miarę możliwości staram się chwytać te ulotne chwile. Na ile mi sie to udaje? Ocenę pozostawiam każdemu Czytelnikowi tego blogu. Wnikliwy bydgoszczanin pewnie dostrzeże, że część kadrów wykonałem z okien siedziby Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, z którym wtedy współpracowałem jako doradca metodyczny. Zresztą widać one okna na zdjęciu powyżej, stanowią tło dla flagi NSZ "Solidarność" Rolników Indywidualnych.


2 komentarze: